11 December 2011

Let's add some colours - Silver-Eared Mesia

Boring to see brown and black & white birds?
Frase's Hill, Malaysia colours

21 comments:

thomas said...

Tabib,
Is this a local bird?

Redzlan said...

Yes,from Fraser's Hill.

mariondejong said...

Wow, excellent picture, beautiful color and sharpness.
Best regards, marion

rainfield61 said...

Our black and white eyes see colorful birds.

Mpho Phiri said...

Hi Tabib,
This is extra ordinary. Great spotting.
Thanx for sharing.

Angad Achappa said...

Wow..what striking colors... Very nice!!

Regards,
Angad Achappa
Indian Wildlife Photography

Avtoprokat said...

I just found your blog, and your photos are absolutely gorgeous!

Anonymous said...

Gambar2 burung yang cantik. Saya cuba guna 55-300mm zoom lens tak dapat gambar burung yang besar. 300mm tak sampai utk jarak yg jauh.

Anonymous said...

Gambar2 burung yg cantik.

Anonymous said...

En. Tabib guna lens apa & berapa mm,gambar cantik dan jelas.TQ

Redzlan said...

Canon 400mm f5.6 L

Anonymous said...

Salam,En.Tabib- Berapa jarak antara camera dan burung yang diambil gambar.Gambar2 yang Saudara ambil adakah yang asal ataupun di CROP.Saya guna Nikon Zoom Lens DX 55-300mm.Guna 300mm pun tak dapat gambar yang besar.TKasih.Zakaria-Shah ALam.

Redzlan said...

Sdr. Zakaraia, Kalau birding di Fraser's Hill atau Bukit Tinggi, burung oleh didekati dalam jarang 1 meter. Burung-burung telah biasa dengan kehadiran manusia. Gambar di atas diambil dalam jarak lebih kurang 3 meter, full frame. Perlu sedikit kesabaran untuk menunggu burung dekat. Kalau anda ke Fraser's Hill, tunggu di depan Jelai Resort pada pukul 7.30am. Burung cantik ni akan datang makan ulat di tempat letak kereta. Pakai Handphone camera pun boleh ambil gambar!. 300mm no problem. Happy birding and photographing.
p/s: Saya sekarang dah 'cool-down' dalam birding. (Blog dah bersawang hehe!)

Anonymous said...

Salam Sdr.Tabib,ada satu lagi yg saya lupa nak tanya.Utk bird picture Sdr. guna manual @ autofocus. Speedlight besar yg Sdr. guna tu, diguna ke utk bird picture. Bertanya pada yang berpengalaman, kalau trial&error ambil masa yang panjang.TQ-Zakaria.

Avtoprokat said...

Thanks for the beautiful photos !!!

Anonymous said...

Salam,Saudara Tabib. Ada satu saya lagi nak tahu dari yang berpengalaman, bird picture guna auto @ manual focus. Guna single (Center) point @ multiple point.
TQ-ZK

Redzlan said...

Sdr. Zakaraia,
Manual/AF bergantung kepada keadaan cahaya. Kalau burung di tempat terbuka & terang biasanya tiada massalah untuk guna AF. Saya biasa guna center focus, bidik pada mata burung. Kalau cuaca mendung/kabus/terlindung dibawah daun, maka manual lah jawabnya. Speedlight tu biasa je, yang besar tu adalah adalah 'better beamer' yang akan mencapahkan cahaya supaya dapat sampai ke objek yang jauh.
Saudara ada website/blog?

northierthanthou said...

Beautiful little guy.

zekfotografi said...

Salam Sdr. Tabib,
Terimakasih diatas perkongsian pengalaman,masih mencuba teknik tapi dikawasan terbuka burung agak liar dan takut pada manusia.
Satu lagi masalah yang saya hadapi adalah lens fungus,lens yang tak sampai 1 tahun dah kena fungus.Nak beli Dry Box cuma ada 1 camera & 2 lens sahaja.Apa nasihat saudara?
Blog yg lama dah bertahun tak update.Yang baru dibuat ada dan gambar2 nya yang tak seberapa.http://zekfotografi.blogspot.com
TQ-ZK

mazru said...

salam

popaleh aok..nice shoot bro

Anonymous said...

Really beautiful bird!